משפט גבעתי א’ – מהי פקודה בלתי חוקית בעליל

What is Manifestly Illegal Order – Giva’ti A' Trial

יום רביעי, 30 בנובמבר, 2022 בין השעות 14:15-15:45

סמינר היברידי: חדר 3044 בבנין המדרגה – אונ’ חיפה, ובזום

Wednesday, November 30, 2022 at 14:15-15:45 (in Hebrew)
Hybrid event, room 3044, terrace building (HaMadrega), University of Haifa,
and in Zoom

הקלטת ההרצאה זמינה לצפייה ביוטיוב בקישור כאן

The talk was recorded and is posted on YouTube

תקציר
משפט גבעתי א’ הוא משפטם של 4 לוחמים מחטיבת גבעתי אשר הועמדו לדין בבית הדין הצבאי של פיקוד הדרום באשמה של עבירת הריגה, בכך שגרמו למותו של תושב מקומי ממחנה הפליטים ג׳יבליה בעזה על ידי הכאתו למוות. מקרה זה ארע בתחילת האינתיפדה הראשונה. החיילים התגוננו בטענה של צידוק, ציות לפקודה שקיבלו להכות כל מי שהשתתף בהפגנה.
בית הדין אומנם זיכה אותם מעבירת ההריגה משום שלא הוכח כי דווקא המכות שלהם גרמו למוות’ אך הרשיע אותם בעבירה של התעללות. בית הדין דחה את טענת החיילים כי הייתה עליהם חובה לציית לפקודה, שכן הפקודה הייתה בלתי חוקית בעליל. 
בית הדין התעכב על המונח מהי “פקודה בלתי חוקית בעליל” וקבע כי חייל המקבל פקודה להכות אזרח שלא מאיים עליו או על חבריו אסור לו לציית לפקודה כזו.

פרופ’ עמנואל גרוס שימש כנשיא בית הדין הצבאי של פיקוד הדרום בתקופה האמורה והיה אב בית הדין במשפט גבעתי א. בתום שירותו הצבאי, השתחרר בדרגת אל״מ והצטרף לסגל הפקולטה למשפטים בחיפה עד לפרישתו לגמלאות לפני מספר שנים.

ראו גם הרצאתו של דר’ זיו בורר שהתקיימה במרכז בדצמבר 2021: הגנת הצידוק עקב אי ציות לפקודה בלתי חוקית:הדין המצוי והראוי במשפט הישראלי